تجربه هایت را بنویس ۲

قسمت دوم: تجربه نگاری چیست؟

حالا که قرار شد با نوشتن رفیق شویم، می خواهم یکی از درهای نوشتن را به روی شما باز کنم. همه ما در طول شبانه روز کارهای زیادی انجام می دهیم، بعضی از آنها خیلی ساده و روزمره هستند ـ مثل خرید کردن ـ و بعضی پیچیده و حساس و سخت؛ بنابراین در طول روز تجربه های مختلفی به دست می آوریم، تلخ یا شیرین، کوچک یا بزرگ، با هزینه های کم یا بسیار پر هزینه. خیلی وقت ها خودمان هم تجربه هایمان را فراموش می کنیم و دوباره هزینه تصمیم ها و اقدامات اشتباه را می پردازیم؛

اگر تجربه هایمان را بنویسیم چه اتفاقی می افتد:


بیشتر بخوانید

تجربه هایت را بنویس

قسمت اول: مثلاً مقدمه

خیلی از مردم نه تنها از فرهنگ مطالعه بیگانه هستند، بلکه از نوشتن هم بی بهره اند. یاد نگرفته ایم که بنویسیم، بنابراین همیشه حرف های زیادی در دل داریم، یا دنبال گوش مفت می گردیم تا با حرف هایمان پر کنیم، یا … در حالی که اگر با نوشتن رفیق شویم، خیلی چیزها در زندگی مان عوض می شود و حال بهتری پیدا می کنیم. چقدر خوب می شود اگر از قابلیت «یادداشت» (Note) گوشی های تلفن هم استفاده کنیم یا اگر یک دفترچه یادداشت کوچک کنارمان باشد تا حرف ها، فکرها و تجربه هایمان را بنویسیم. باور کنید بعد از مدت کوتاهی گنجینه ای بزرگ در دست خواهیم داشت.

وقتی کتاب های پر فروش ترجمه ای را ورق می زنیم، می بینیم که بسیاری از آنها فکرها و تجربه های نوشته شده افراد هستند و ما با اشتیاق پول می دهیم تا افکار و تجارب دیگران را بخوانیم؛ پس این نوشتن ها جنبه اقتصادی و تجاری هم دارد، عده ای با همین روش در مجلات و سایت های مختلف کسب درآمد دارند. این از انگیزش و محرک اقتصادی!

از این گذشته، امروزه یک روش درمانی در روانپزشکی، «نوشتن درمانی» است (با یک جستجوی ساده در اینترنت مقالات مربوط به این موضوع را پیدا می کنید) این روش بسیار کاربردی است، در این روش حتی نیاز نیست نوشته های تان را نگه دارید، بلکه آنها را پاره کنید و دور بریزید، فقط از قدرت نوشتن در تخلیه احساسات و آرامش روان خود بهره ببرید. این هم انگیزش و محرک روانی!

نوشتن، شما را فرهیخته می کند، باعث تمرکز شما می شود، به خودشناسی شما کمک می کند، اعتماد به نفس و عزت نفس شما را تقویت می کند و…

پس با نوشتن آشتی کنیم، بنویسیم و بنویسیم و بنویسیم.