فرمول خودنمایی 

اساس بعضی رفتارها، نمایش خود یا خودنمایی است. بسیاری از افراد با انجام بعضی کارها فقط می‌خواهند به همه بگویند: "من هستم"، "به من نگاه کنید" طبیعتا دیده شدن به تنهایی دردی را دوا نمی کند، بعد از دیده شدن، منتظر تایید، تشویق یا حتی مورد انتقاد قرار گرفتن هم هستند. وقتی کسی دائما دنبال مدگرایی است، با آرایشگاههای خاص در جامعه حضور پیدا می‌کند، با ماشین میلیاردی ویراژ می دهد، واریز خیابان تک چرخ می زند، لباس نامتعارف می‌پوشد و… در واقع فریاد می زند که مرا نگاه کنید، به من توجه کنید، من هستم. 
اما چون هیچ هنری ندارد، استعدادی ندارد، یا تماس خواهد زحمت بکشد و موفقیتی به دست بیاورد، به ساده ترین راه ابراز وجود روی آورده است. مثال های که زدم را کف خیابان می بینید، دقیقا همین وضع در فضایی مجازی و شبکه های اجتماعی وجود دارد. اصلا  به قول دکتر انوشه اینستاگرام بوجود آمده تا پاسخی به نیاز مورد تایید قرار گرفتن و دیده شدن مردم باشد. مردمی که هیچ چیز برای عرضه ندارند تا دیده شوند یا تحسین شوند. 
کسی که انسان موفقی هست، کارآفرین است، باسواد است و… عقده دیده شدن و مورد تایید قرار گرفتن بوسیله مد و تجملات لاکچری را ندارد. او همینکه در جامعه حضور پیدا می‌کند به عنوان یک انسان موفق، خود بخود دیده می شود در حالیکه اصلا توجهی به این مسایل ندارد. 
پس می توانیم فرمول خودنمایی را اینطور بنویسم:
نیاز به دیده شدن+ نیاز به تایید شدن+ نداشتن سرمایه = خودنمایی

فقط اندازه اعتماد به یک پزشک عمومی!

شاید نتوانیم کسی را پیدا کرد که وقتی به پزشک مراجعه می کند، از دکتر بپرسد: چرا باید این دارو را بخورم؟ شما گفتید این دارو را هر ۱۲ ساعت بخورم ولی من می خواهم هر ۸ ساعت بخورم! یا اینکه چرا باید این دارو را قبل از غذا بخورم؟ چرا نسخه را انگلیسی می نویسید؟

اما همین افراد وقتی با خدا روبرو می شوند شروع به سوال و اعلام نظر و … می کنند: چرا باید نماز بخوانم؟ چرا دو رکعت؟ اگر قرآن و نماز را باید عربی بخوانم؟ و…

من فکر می کنم دلیل این همه چون و چرا در کار خدا و اولیای دین این است که به اندازه ای که به آن پزشک عمومی اعتقاد و اعتماد و ایمان داریم به خدا اعتقاد و ایمان نداریم. باور نداریم که او همه چیز را می داند، حکیم است، خیر و خوبی تمام را برای بندگانش می خواهد و از هر کسی به انسان ها داناتر و مهربانتر است.

اصول فعالیت فرهنگی

فعالیت فرهنگی نیاز به رعایت اصول و قواعدی دارد، ۱۲ اصل از اصول فعالیت فرهنگی را در چند فایل صوتی تقدیم می کنم. این فایل ها بخشی از تدریس درس فعالیت های فرهنگی می باشد که گزینش شده و در اختیار علاقه مندان قرار می گیرد.

جلسه اول

جلسه دوم

جلسه سوم

جلسه چهارم

جلسه پنجم

راز استقبال از شرکت های هرمی

بهانه نوشتن این یادداشت، مستندی بود که دیشب از شبکه یک سیما در مورد شبکه های هرمی پخش شد. هنوز هم شرکت ها و مجموعه هایی وجود دارند که با روش هرمی کار می کنند. در این مستند مثل بسیاری از مستندها و گزارش های دیگری که در این موضوع کار می شود به بیان آسیب های حقوقی و فقهی این شرکت ها و کلاه برداری ها و… پرداخته شد و نظر برخی از کارشناسان و مردم عامه نیز پخش شد. اما آنچه در این یادداشت مورد نظر نگارنده است، آسیب شناسی فرهنگی و اجتماعی این پدیده است و جوابی به این پرسش که: «چرا مردم تا این حد به عضویت و فعالیت در این گونه کسب و کارها علاقه دارند؟» ولی باز هم تأکید می کنم که نمی خواهم به عوامل اقتصادی و … بپردازم بلکه قصد دارم پاسخ این سؤال را از منظر فرهنگی و جامعه شناختی بیان کنم. 

بیشتر بخوانید